سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چنارستان
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
آخرین تغییرات




    چرتیک شماره ی ۴ (چاپ دی ماه ۸۷) به بخش دانلود ها اضافه شد
درباره وبلاگ


کمک مالی

    موسسه چنارستان یک نهاد غیر دولتی است که از هیچ سازمانی حمایت مالی نمی شود و در واقع به صورت خیریه اداره می شود. از این رو یک شماره حساب جهت دریافت کمک های مردمی شما مردم خیر به موسسه برای انجام بهتر فعالیت های چنارستان اختصاص داده شد. شماره حساب ۰۳۰۸۳۴۴۳۴۱۰۰۵ به نام موسسه ی فرهنگی اجتماعی چنارستان قابل واریز در تمام شعبه های بانک ملی ایران

    
همان طور که درمان درد هر بیماری در درجه ی اول مستلزم تحلیل وضعیت عمومی بیمار و شناخت نوع بیماری است ، برای درمان دردهای مهلک چنار نیز باید شناخت جامعی از وضعیت چنار داشته باشیم. این شناخت شامل دو بعد است : الف) پتانسیل ها و ظرفیت ها ب) ضعف ها و ناملایمات چنار. 
ابرهای سیاه تنگ دستی و فلاکت و فقر فرهنگ عمومی که روشنایی نور امید را در پس خود فرو برده،  پرتگاه های هولناک اعتیاد، جنگ و جدال جاهلیت عصر حجری، کوچه های باتلاقی آراسته به زباله های رنگارنگ و فضولات حیوانی ، نبود فعالیت  تولیدی در روستا در بخش کارگاهی و صنعتی ناملایماتی اند که جزء زندگی روزمره ی همه یا بیشتر اهالی اند. وقایعی تلخ که کتمان آنها تنها پاک کردن صورت مسئله است. 
بخش دیگری از این وقایع پتانسیل های (ظرفیت های) توسعه می باشند، از جمله : جمعیت متناسب چنار ،  تحصیل کرده های پرشمار، جوانی جمعیت و همدلی بین این نسل ها ، که ذاتی تحول¬طلب دارند و نیز شمار بالای رأی دهنده (بیش از 60%) که از چنار محرک  وسوسه انگیزی ساخته برای کاندیداهای مجلس، سرمایه گذاران و خود اهالی ، محوریت چنار برای روستاهای همجوار ،  وجود اماکن آموزشی تا سطح متوسطه ،  تولیدات متنوع زراعی و باغی ، انتشار نشریات تنار و چرتیک که پلی است بین مسئولین  مردم و حتی خود هم چناری ها  و وجود بارگاه مطهر امام زاده هادی (ع) ، آری امامزاده.  
کلید توسعه ی چنار؟! 
در سایه روشن توهّم خود جاده ای را طرح ریزی کرده ایم، آن را جاده ی «کلیایی» نام نهاده ایم و تصور می کنیم که به سرعت برق و باد احداث می شود و بخش اعظم مشکلات روستا را (از هر جنسی که باشد) سریعا حل می کند. غافل از این که پتانسیلی هست که با صرف هزینه و زمان کمتر، بازده بیشتری را نصیب چنار می کند. 
این کلید طلایی امامزاده است که یا اصلاً به عنوان یک مزیت مهم شناخته نمی شود، یا این که برخی از اهالی با بی مهری تمام از آن تحت عنوان یادگاری از دوران تسلط نذهب سنّتی که اکنون تاریخ انقضای آن به سر رسیده یاد می کنند. البته طیف دیگری از هم چناری هایمان نیز وجود دارند که به واسطه ی پایبندی به ارزش های مذهبی   و ارادت به خاندان نبی اکرم (ص) پیوندی ملکوتی با این میهمان ملکوتی یافته اند، اما این دسته نیز در خودآگاه ذهن خود اندک ضرورتی نسبت به توسعه ی این مکان احساس نکرده اند.
به یقین امامزاده  حلقه ی مفقوده ی معمای توسعه ی چنار است.این مکان زیارتی با داشتن مزایای نسبی از جمله: جنگل های طبیعی تاک، کشتزارهای کم شیب بالا دست امامزاده، چشمه سارانی که هدایای در سای خود را از هیچ رهگذری دریغ نمی کنند، توده های متراکمی از صخره در کنار دره ها و بوته زارها، چشم انداز کم نظیری از جاده ، سیلی از گردشگران که در مناسبت ها ی مذهبی و اعیاد روانه ی دیار ما می شوند و از همه مهم تر خود بارگاه مطهر . اتحاد این پدیده ها مجموعه ی زیارتی – تفریحی کم نظیری ساخته که در خور توجه بیشتر اند.
اما وضعیت امام زاده از نظر رفاهی و بهداشت تاسف بار است. عدم وجود شبکه ی برق جهت روشنایی و استفاده از وسایل الکتریکی، زیربنای کم بارگاه متبرکه ( که در زمان شلوغی توقف در داخل صحن و انجام واجبات و مستحبات را با مشکل مواجه می کند )، نامناسب بودن سرویس های بهداشتی، نبود مکان مناسب و بدون مزاحمت جهت اقامت مسافران و زائران، مشکل تردد وسایل نقلیه، ترددهای بی مورد و ایجاد مزاحمت از طرف برخی افراد و ده ها مشکل ریز و درشت دیگر که پرداختن به آنها از حوصله ی بحث خارج است. 
در صورت رفع این موانع «مجموعه ی تفریحی – زیارتی امام زاده هادی (ع)» به تفرجگاهی کم نظیر حتی در سطح استان تبدیل خواهد شد که این امر طبیعتا درآمد زیادی را نیز نصیب روستا خواهد کرد.  همانند بسیاری از شهرها و روستاهایی که به دلیل داشتن مکان های مذهبی و از طریق «گردشگری مذهبی» رونق یافته اند .  گردشگری مذهبی یکی از انواع گردشگری است که مورد توجه بسیاری از دولت ها با ادیان مختلف می باشد. از مهم ترین نمونه های گردشگری مذهبی می توان به تجمع هر ساله ی مسلمانان در مکه  و یا مسیحیان در واتیکان جهت دیدار  پاپ  اشاره کرد. نکته ی مهم بهره برداری کشورها از  گردشگری مذهبی است به عنوان مثال  این  نوع گردشگری در ترکیه  به علت وجود  اماکن مذهبی  زیاد (اعم از اماکن اسلامی و مسیحی ) باعث پیشرفت و قوت اقتصادی ترکیه شده است  و یا در ایران سالانه حدود سه میلیون نفر از شهر قم و بیست میلیون نفر از مشهد مقدس دیدن می کنند  و مسلما حضور این تعداد گردشگر نیازمند ساخت  مکان های اقامتی و رفاهی ، حمل و نقل  و سایر خدمات و در نتیجه اشتغال زایی است  و نیز باعث رونق بازار این شهر ها می شود.  از  همه ی این مثال ها به راحتی می توان نتیجه گرفت که عموما  وجود  مکان مذهبی در  برخی شهرها باعث  رونق و بهبود  اوضاع آن شهر شده است  اما همانطور که قبلا گفته شد در چناربا وجود تعداد  قابل توجهی زایر  ، هیچ بهره ای از گردشگری مذهبی نصیب چنار نشده است  !؟!
برای درک بهتر  موضوع  نمونه ای آشنا را مثال می زنیم . حتما همه ی شما هم چنار ی های عزیز  نام شاهزاده محمد را شنیده اید و  یا  به زیارت آن رفته اید . امامزاده محمد(ص) یا شاهزاده محمد (ص) در شهرک درب گنبد  و در شهرستان کوهدشت استان لرستان قرار دارد.  حتما خیلی از شماها که قبلا به آنجا مسافرت کرده اید یادتان هست که تا چند سال پیش آنجا روستایی بیش نبود اما اکنون تبدیل به  بخش شده است.  درب گنبد به خاطر وجود این امامزاده در این چند سال پیشرفت های خوبی کرده و رسیدگی به بارگاه و صحن امامزاده باعث جذب زائران بیشتر و خود این نیز باعث رونق اقتصادی شهر شده است. جالب است بدانید که جمعیت درب گنبد از چنار کم تر است. در نموداری که در ادامه آمده مقایسه ای بین چنار و درب گنبد از نظر چند شاخص جمعیتی صورت گرفته است که نشان می دهد جمعیت کل و جمعیت باسواد مردان و زنان چنار از درب گنبد بیشتر است. و نیز نسبت تعداد باسواد به جمعیت چنار از درب گنبد بیشتر بوده و تعداد بی سواد به جمعیت چنار کمی از درب گنبد کمتر است.  
   
تهیه کنندگان : بهنام کاظمی – صابر مرسلی
     

نمودار مقایسه



موضوع مطلب : امامزاده

          
پنج شنبه 89 خرداد 13 :: 10:58 صبح

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 97
  • بازدید دیروز: 28
  • کل بازدیدها: 215705
  •                                  
گپ
برنامه موسسه
            
font-family: Tahoma; font-size: 8ptdiv class=div35/pb:BlogLinks/pb:BlogLinks